12 saker du inte visste om svensk E-handel 2012

logo

Att E-handeln i Sverige ökar är ingen nyhet, men det är intressant när man delar upp E-handeln i branscher och ser vad det är som ökar mest (och minst).

Störst tillväxt under 2012 jämfört med 2011 hade branschen Sport/Fritid som ökade med hela 27%. Totalt sett så är sport & fritid den bransch som omsätter minst (0,8 miljarder 2012) – något som kan motivera varför det är den mest ökande branschen i svenska E-handeln.

Minst ökade böcker som ”bara” ökade med 4%. Då ska man dock ha i bakhuvudet att E-handeln av böcker är det som säljer mest. Hela 57% på av alla svenska kvinnor uppger att de köpt böcker på nätet under 2012 (en siffra som även innefattar ljudböcker).

Norrlänningar är galna i E-handel, i alla fall om man tittar på topplistan av de 15 kommuner med flest levererade paket per hushåll. Här finner man högst upp på topplistan Storuman (11,8 st paket per hushåll 2012), Jokkmokk, Arjeplog, Dorotea och tio andra kommuner. Endast en enda kommun på topp-15 är ”icke-norrländsk”. Detta kan förklaras med att tillgängligheten till handel i butiker är sämre i dessa geografiska områden och då är det helt enkelt billigare och enklare att beställa på nätet.

Alla siffror, citat och all fakta i texten ovan är tagen från E-barometern Helårsrapport 2012 av HUI.

 

6 Online Marketing-verktyg du inte får missa

Det finns nog ingen annan som testat så många verktyg för onlinemarknadföring som jag har (eller?). Baserat på detta har jag valt ut några godbitar som du bara inte får missa.

Visual Website Optimizer

Teamet på VWO

Jag vågar påstå att detta är det just nu bästa verktyget för A/B-testning som finns (<- affiliatelänk). Dock så är det proppat med buggar och jag har den ‘hårda vägen’ lärt mig att inte hålla på och testa för mycket element på sidor med php-kod – det kan gå riktigt illa.

Det bästa med Visual Website Optimizer är att de stödjer flertalet olika typer av tester. De utvecklar också sin mjukvara kontinuerligt, vilket de måtte ha råd med då de är väldigt populära.

Testa ett par veckor gratis, klicka här!

SEOlytics

För den datadrivne SEO:aren så är SEOlytics det givna verktyget. Inget annat SEO-verktyg har så detaljerad och bred data som SEOlytics har. De är också bra på att ha väldigt aktuell data för de webbplatser man är intresserade att följa sökorden på.

Fördelarna som jag ser det är att man kan se vilka sökord man behöver lägga mest krut på, ganska enkelt. Man får också en unik helhetsbild över de webbplatser man spårar. Genom diverse grafer och viss data kan man få bra beskrivet om hur bra utveckling man har i samtliga positioner. Skaffa!

CrazyEgg

Med hjälp av CrazyEgg kan du få väldigt bra heatmaps på hur dina besökare klickar och scrollar. För den som sysslar med konverteringsoptimering så är detta en liten hjälp på traven, men jag måste nog ändå säga att eyetracking är ännu bättre mätdata.

Jag lärde mig väldigt mycket när jag installerade CrazyEgg på min webbplats. Testa du också!

SumAll

Ett verktyg, för att samla dem alla! Med SumAll kan du integrera Google Analytics, Google Adwords, Twitter, Facebook, Instagram, Paypal, Shopify och mycket mer. Jag tycker det positiva med SumAll är att man kan få en bra överblick över hur duktig man är i diverse sociala medier.

Som till exempel för pralbin.se och mitt konto pralbin på Twitter och Instagram så följer jag utvecklingen med SumAll för att hela tiden sträva efter en stigande trend på t.ex. följare, besökare, retweets och andra KPI:er.

Testa och se om det är något för dig!

KISSmetrics

Jag är helt säker på att du hört talats om KISSmetrics tidigare, de har nämligen en gedigen samling infographics inom onlinemarknadsföring. Men har du testat deras mjukvara?

Tanken är god, men praktiken är svårare. KISSmetrics är ett extremt flexibelt och användbart verktyg för den som verkligen vill vara datadriven på sin webbplats. För som bedriver E-handel kan du sätta upp t.ex. köp-funnels och olika typer av mål (”Add to cart” och liknande). Man kan då också koppla KISSmetrics till ens MySQL-databas för att få 100% säker data på försäljning och vart denna kommer ifrån.

Jag har dock inte fått det fungera speciellt bra av någon oförklarlig anledning, men jag rekommenderar att du testar att göra det. Det är en fantastisk mjukvara i teorin!

SproutSocial

För dig som är ansvarig för ett företag eller varumärke i sociala medier, alternativt är mån om ditt personliga varumärke – då är SproutSocial något för dig. Du kan ansluta Linkedin, Twitter, Facebook och Google Analytics. Baserat på det du anslutit kan du sedan få data på engagemang, demografi och annan data som är relevant för att du ska få en bra bild av den sociala profilen och utvecklingen av varumärkets kännedom och engagemanget hos målgruppen.

Hoppas du finner något verktyg att få nytta av! 

Grattis Cervera.se – Bäst webbdesign 2012

Dags att utse årets bästa webbdesign!

Det finns få svenska webbplatser som lever upp till att vara ens ”okej” när det kommer till design och användarvänlighet. Tyvärr är jag så bitter att jag brukar sitta och morra för mig själv och ibland även slänga iväg ett och annat arg mail till webmasters på webbplatser.

Däremot så finns det självklart också webbplatser som lyser upp min tillvaro genom att vara helt och hållet geniala. Det finns en hel drös kriterier en webbplats måste leva upp till innan jag kan tycka den är bra och en som gjort detta är Cervera.se.

Min motivering till varför jag tycker Cervera.se är Sveriges bästa webbdesign 2012:

Cervera.se är en snabb, enkel, överskådlig och inspirerande webbplats som levererar visuella godisbitar samt enormt bra tydlighet i text och bild.

Vad är bra?

Snabb

89 av 100 i poäng av Google. Man märker att webbplatsen är byggd för att vara snabb och att åtgärder tagits för att ge en bra användarupplevelse i form av kvicka laddningar.

CSS-baserat till hög grad

Knappar, rubriker, menyer och andra element som många gör felet att skapa utifrån bilder är i Cerveras fall CSS-baserade (med vissa undantag). Det är extremt sällsynt i Sverige med att man utnyttjar CSS som det ska, tyvärr. Men Cervera lyckas till relativt hög grad!

Menyn

Jag vågar säga att ingen annan svensk webbplats jag tittat på har löst navigationen så bra som Cervera har. Fem konkreta och enkla alternativ ges – riktigt snyggt presenterade dessutom.

Perfektion

En helhetskänsla jag får av hela webbplatsen är att den är gjord för att faktiskt användas och upplevas. Många andra webbplatser känns som dem är gjorda för att dem ”måste finnas”. Cervera vill någonting med sin webbplats och det är att ge en bra upplevelse. Detaljerna som finns på webbplatsen, så som till exempel CSS-baserade plus-knappar i större bilder som gör att man kan få fram beskrivning är så vackert att jag kan gråta. Ingenting är gjort med slump!

Konverteringsfokuserad kassa

Äntligen en webbutik som faktiskt har en kassa som inte kräver mer än nödvändigt och som är riktigt enkel att ta sig igenom. Det är en av de få webbplatser där jag till och med blivit sugen att beställa bara för att de har en så snygg kassa. Helt fantastisk, 100 av 100 på den kassan! Hoppas verkligen de har lite A/B-test liggande som körs på den. Bonus också med en fantastiskt enkla översikt som ligger på högersidan.

Betalningsalternativen presenteras tydligt, utcheckningen är på en sida (inte flera), registrering är inte obligatoriskt och hela känslan är att det är enkelt att beställa – inte jobbigt.

Vad kan göras bättre?

Responsivitet

Något som tyvärr drar ner Cervera.se i mina ögon är att de inte har en responsiv webbplats. Ännu värre – den har inte ens mobilanpassning. Det är en självklarhet att idag ha en responsiv webbplats och för varje dag som går utan detta bör man skämmas lite, speciellt om man inte ens har en mobilanpassad.

En förklaring som inte är godkänd när det kommer till varför man inte har responsiv webbplats är: ”Det är på gång, vi jobbar på det!”. Varför duger inte detta som svar? För att det tar ungefär en halv dag att genomföra och för att det är superviktigt att ha. Matematiken är enkel, bara genomför – nu! :)

Jag hoppas på 2013!

Snälla webmasters, produktchefer, webbdesigners, teknikchefer, VD:ar, marknadchefer och andra sajtägare – se till att få en ORDENTLIG webbplats live 2013. Jag vill inte se bildbaserade köpknappar, icke responsiva webbplatser eller andra uppenbara misslyckanden. Om er webbyrå är för långsam, anlita en annan! Jag kan tipsa på flera bra, bara maila mig era behov så ger jag rekommendationer.

 

Google hjälper i nöden mellan 18 och 24 december

Det är riktigt kul att sitta på Google Trends, speciellt när det kommer till högtider och sådant som har peakar årligen.

Nedan är en graf på sökordet ”julklappstips”. Här ser man tydligt att det är en logisk ökning samt ett logiskt tapp. Däremot är det förvånande att det är mellan 18 och 24 december som sökordet peakar.

Detta väcker några frågor

  • Betyder detta är svenskar är sena med vissa julklappar och söker nödhjälp i Google?
  • Förväntar de sig snabb leverans från E-butiker eller söker de julklappstips för att springa ut i de lokala butikerna efteråt?
  • När peakar E-handlarnas försäljning? Är det samma vecka?

Om det är någon som vill dela med sig med en graf av sin försäljning i E-butik under denna period hade det varit kul att lägga denna över Trends-grafen. Troligen söker man julklappstips i sista sekund som man sedan springer ut och köper i fysisk butik. Det förvånar mig dock fortfarande att peaken ligger den veckan, det borde ju logiskt sett betyda att mesta julklapparna också köps under denna veckan.

google julklappstips

Missar du kanaloptimering? Du missar mycket..

Många som jobbar med CRO (konverteringsoptimering) tittar sig blinda på konverteringssiffran. ”Är den hög, så är den bra – är den låg, så är den dålig” är ett missförstånd man ofta möter. Det räcker inte att kolla sig blind på denna – man måste se kvalitén efter konverteringen som en faktor också. Mitt förslag är att man faktiskt gör ett index av det.

Första delen i tratten – kanalen

Den absolut största faktorn till konverteringsgraden är självklart kanalen som trafiken kommer ifrån. Om du till exempel har en sida där du säljer en produkt, eller kanske tar in intresseanmälningar – då vet du tydligt när en konvertering är gjord. Du kan enkelt sätta en siffra i procent som tas fram på konverteringar delat på antalet besökare. Det är högst individuellt vad denna siffra ”bör vara”. När det kommer till E-handel generellt (butik med varukorg och brett sortiment) så kan det röra sig från allt mellan 0,1% till 4% – i normala fall. Är det intresseanmälningar av någonting så rör det sig ofta om betydligt högre siffror. Däremot är kvalitén och relevansen på trafiken till sidan en väldigt stor anledning till olika utfall.

Andra delen i tratten – kvalitén

Om en intresseanmälning är målet, då kanske du känner dig nöjd med konverteringen. Men frågan är – hur många blir till försäljning (om vi antar att det är målet)? Kanalen styr kvalitén på kunderna till en väldigt hög grad. Även om konverteringen från en kanal är fantastisk, så betyder inte det att kunderna är fantastiska.

Tänk dig att du i en kampanj för att få nya kunder A/B-testar två olika landningssidor dit du driver två olika typer av kanaler. Om version A har 1,10% konvertering och ett LTV (Life time value) på 561 kr medan version B har 1,80% och ett LTV på 281 kr – då är det ganska självklart att du får fler kunder med version B – men tjänar mer på kunderna med version A (på grund av dess typ av kvalité på trafik).

Man skulle kunna göra det mer matematiskt;

  • A: 1,10 * 561 kr =  6,2 kr
  • B: 1,80 * 281 kr = 5 kr

Slutsats: Trafiken som drivs till version A tjänar du alltså 24% mer på än version B. 

Oavsett vad du har för försäljning – applicera!

Nu kanske du inte känner igen dig speciellt mycket i detta – det beror helt på vad du driver för business. Oavsett om du har MFA-sidor, E-handel eller någon annan typ av verksamhet på nätet som har någon form av konvertering som du kan sätta ett penningvärde på – då kan du applicera detta tänk.

Om du har en MFA-sida (Made for Ads) – då har du säkert som primärt mål att driva så många besökare som möjligt till sidan för att kunna tjäna så mycket som möjligt på annonserna, detta troligen genom att försöka få mer trafik för sökmotorer genom aktivt SEO-arbete. Men har du någonsin reflekterat över kvalitén från olika sökord? Har du en sida om kosttillskott och där du har undersidor om proteinpulver och en annan om aminosyror, så kanske du ser att du faktiskt tjänar mer totalt sett (= konverteringsgrad * snittprovision) på ena nischen framför den andra – och därmed borde fokusera på att jobba med sökmotoroptimeringen på det sökord du tjänar mest på för att kunna prioritera bättre, istället för att i blindo bara försöka maximera det totala besökarantalet till hela webbplatsen.

En bra liknelse är olika nischer inom SEO/affiliating/MFA-sidor som man tjänar så väldigt mycket olika på. Mina sidor inom till exempel lån tjänar i snitt runt 5 kronor per besök som kommer organisk via Google (alltså eCPM = 5000 kr). Detta kan jämföras med liknande sidor om recept som har lägsta snittet för mig – under 1 krona per besökare. Detta betyder ju såklart inte att om jag kan slumpa in 1000 besökare som ofrivilligt besöker sidan – och tjäna 5000 kr, bara för att det är snittet per tusen besökare. Kanalen bestämmer kvalitén – rakt av, oavkortat. Gällande E-handel så kan man dra paralleller med kvalité på liknande sätt som tidigare nämnt.

Börja optimera på kanalnivå genom att skapa excelark med tunnlar byggda per kanal för att bevaka vad du faktiskt tjänar mest på – så att du prioriterar rätt! Lycka till!

Marknadsföring via Pinterest

Pinterest skapar nya, visuella sätt, att skapa en ström trafik som är genererad rent socialt – med Pinterest. Detta gör det möjligt för företag (speciellt de som säljer produkter som på något sätt kan visas upp grafiskt) att faktiskt få in riktigt mycket gratisbesökare som kommer in tack vare att de funnit en produkt de tyckt sett attraherande ut via Pinterest.

Exempel på svenska företag som använder Pinterest är Let’s deal, Ving Sverige, Arla, Expressen och Volvo. Här ser man många olika typer av sätt att visa upp sig på. Medan Let’s deal visar konkreta produkter så visar Ving Sverige fina bilder på destinationer de har resor till medan Expressen istället använder nyheter som ”produkt” och lägger upp relevanta bilder till ett urval av nyheter där Pinterest kan vara en bra kanal – som till exempel sportartiklar.

Man bör som företag som säljer någon produkt man på något sätt kan visa upp, ska skapa ett konto på Pinterest och visa upp dem så gott det går. Genom att vara aktiv så kommer man löpande på följare, dyka upp i diverse flöden och sökord och på så sätt faktiskt få gratis trafik till sidan. Självklart blir det inte lika revolutionerande om man är ett svenskt företag som bara säljer till svenskar då Pinterest inte blivit så stort i Sverige ännu – men självklart är det bra att ligga i framkant.

Det finns många exempel på bloggare som bloggat på engelska som fått ”miljontrafik” till sin sida av några olika pins. Bland annat en tjej från USA som driver en blogg om frisyrer som fått groteskt med trafik från Pinterest till följd av att hon lagt upp bilder på frisyrer i flödet. Fantastisk potential.

Än så länge går det inte att annonsera på Pinterest, men det borde inom kort vara en möjlighet.

Se också min tidigare artikel om Pinterests resa till att bli ”nästa stora sociala nätverk”.

Så visar man inte lagersaldot – Conrad

Jag satt och ”fönstershoppade” på Conrad här om kvällen när jag till min förskräckelse såg hur de visade lagersaldot på väldigt många av produkterna. Trots att Conrad är ett stort, tyskt, företag med mycket pengar (= mycket kompetens?) så visar det sig att de har en av de sämsta E-butikerna jag någonsin sett.

Ett av de uppenbara ”fel” de gör är att redovisa lagersaldo på ett mycket udda vis. Likt bilden visar nedan, så har de valt att på produkter med ”lågt” lagersaldo, utfört en slags varningstext (orange = varning), tillsammans med texten ”OBS!”. Detta tyder inte på annat än en varning för användaren, vilket inte är positivt rent psykologiskt när det kommer till E-handel (och övrig handel).

Varför det är fel

  • Onödiga negativa vibbar är fel i handeln.
  • Det är helt irrelevant för den potentiella kunden att veta att lagersaldot är lågt.
  • Spontant trodde (i alla fall) jag att varan var slut.

Dessa är tre för många anledningar till varför jag tycker att Conrad.se ska sätta ”I lager” (likt produkten bredvid) som standard för de produkter som har lågt lagersaldo.