6 Online Marketing-verktyg du inte får missa

Det finns nog ingen annan som testat så många verktyg för onlinemarknadsföring som jag har (eller?). Baserat på detta har jag valt ut några godbitar som du bara inte får missa.

Visual Website Optimizer

Jag vågar påstå att detta är det just nu bästa verktyget för A/B-testning som finns (<- affiliatelänk). Dock så är det proppat med buggar och jag har den ‘hårda vägen’ lärt mig att inte hålla på och testa för mycket element på sidor med php-kod – det kan gå riktigt illa.

Det bästa med Visual Website Optimizer är att de stödjer flertalet olika typer av tester. De utvecklar också sin mjukvara kontinuerligt, vilket de måtte ha råd med då de är väldigt populära.

SEOlytics

För den datadrivne SEO:aren så är SEOlytics det givna verktyget. Inget annat SEO-verktyg har så detaljerad och bred data som SEOlytics har. De är också bra på att ha väldigt aktuell data för de webbplatser man är intresserade att följa sökorden på.

Fördelarna som jag ser det är att man kan se vilka sökord man behöver lägga mest krut på, ganska enkelt. Man får också en unik helhetsbild över de webbplatser man spårar. Genom diverse grafer och viss data kan man få bra beskrivet om hur bra utveckling man har i samtliga positioner. Skaffa!

CrazyEgg

Med hjälp av CrazyEgg kan du få väldigt bra heatmaps på hur dina besökare klickar och scrollar. För den som sysslar med konverteringsoptimering så är detta en liten hjälp på traven, men jag måste nog ändå säga att eyetracking är ännu bättre mätdata.

Jag lärde mig väldigt mycket när jag installerade CrazyEgg på min webbplats. Testa du också!

SumAll

Ett verktyg, för att samla dem alla! Med SumAll kan du integrera Google Analytics, Google Adwords, Twitter, Facebook, Instagram, Paypal, Shopify och mycket mer. Jag tycker det positiva med SumAll är att man kan få en bra överblick över hur duktig man är i diverse sociala medier.

Som till exempel för pralbin.se och mitt konto pralbin på Twitter och Instagram så följer jag utvecklingen med SumAll för att hela tiden sträva efter en stigande trend på t.ex. följare, besökare, retweets och andra KPI:er.

KISSmetrics

Jag är helt säker på att du hört talats om KISSmetrics tidigare, de har nämligen en gedigen samling infographics inom onlinemarknadsföring. Men har du testat deras mjukvara?

Tanken är god, men praktiken är svårare. KISSmetrics är ett extremt flexibelt och användbart verktyg för den som verkligen vill vara datadriven på sin webbplats. För som bedriver E-handel kan du sätta upp t.ex. köp-funnels och olika typer av mål (”Add to cart” och liknande). Man kan då också koppla KISSmetrics till ens MySQL-databas för att få 100% säker data på försäljning och vart denna kommer ifrån.

Jag har dock inte fått det fungera speciellt bra av någon oförklarlig anledning, men jag rekommenderar att du testar att göra det. Det är en fantastisk mjukvara i teorin!

SproutSocial

För dig som är ansvarig för ett företag eller varumärke i sociala medier, alternativt är mån om ditt personliga varumärke – då är SproutSocial något för dig. Du kan ansluta Linkedin, Twitter, Facebook och Google Analytics. Baserat på det du anslutit kan du sedan få data på engagemang, demografi och annan data som är relevant för att du ska få en bra bild av den sociala profilen och utvecklingen av varumärkets kännedom och engagemanget hos målgruppen.

Hoppas du finner något verktyg att få nytta av!

Lämna ett svar