6 satt att effektivt öka lifetime value på din saas

Öka värdet på SaaS

Oavsett om du driver en SaaS (Software as a service), E-handel eller webbyrå så kan du sätta ett Lifetime Value (LTV) på dina kunder. Jag kommer i detta inlägg gå igenom exempel för dig som har en SaaS, det vill säga ett företag som på ett högst skalbart sätt erbjuder en mjukvara.

Om du inte har ett sådant värde idag, så rekommenderar jag att du sätter upp det så snart du kan för att enkelt ha koll på hur duktig du och dina eventuella kollegor är på att öka denna samt följa upp det kontinuerligt för att uppnå maximal tillväxt genom så stor intäkt och hög LTV som möjligt.

1. Erbjud fler och dyrare alternativ

Ett väldigt enkelt sätt är att lägga till fler och dyrare alternativ. Att även presentera dessa med dyrast från vänster är ett effektivt sätt att utnyttja en ökad betalningsvilja samt konverteringsoptimeringi ett.

  • Man fångar upp dem som har högre betalningsvilja och som kan tänka sig betala mer för lite bättre features, perks eller volymer.
  • Att presentera dyrast från vänster ger enligt mina många tester högre intäkt per besök. Man läser från vänster till höger i Sverige, vilket är den bidragande faktorn.
  • En no-brainer med andra ord! Har du inget uppenbart som du kan ta extra betalt för? Här är några tips: Support, volym, funktioner, fler rabatter, mer lojalitetspoäng. Dropbox gör detta helt okej, ha dem som förebild!

2. Merförsäljning på direkt efter köpet

Direkt efter en person har gjort en beställning av din tjänst, försök då merförsälja på något sätt. Om din SaaS inte är kompatibel med merförsäljning så går det att ta andra åtgärder direkt efter genomfört köp. Här är några tips:

  • Ge tidsbegränsad rabatt på något av de större paketen/planerna.
  • Erbjud rabatt på större planer om personen tipsar några vänner.
  • Uppmana att dela ett meddelande på Twitter & Facebook om att personen köpt din tjänst.
  • Skicka ett mail någon dag efter köpet och uppmana att uppgradera till ett större paket.

3. Få kunderna uppgradera istället för att avbryta

Ofta är SaaS baserade på prenumerationer av något slag. Om så är fallet bör du på sidan där kunden hanterar prenumerationsinställningarna ge något incitament för att fortsätta sin prenumeration om det är så att kunden get indikation om att denne vill avbryta sin prenumeration.

Exempel på flöde

  • Kunden klickar på ”Avbryt prenumeration”
  • Kunden kommer till en sida som visar ett riktigt bra erbjudande* för kunden om denne fortsätter prenumerera.
  • Längre ner vid knappen för att ”Bekräfta avslut” så visar du korta citat från nöjda kunder.
  • Om personen trots allt detta klickar på ”Bekräfta avslut”, ge då på sidan där prenumerationens avslutande bekräftas en möjlighet för kunden att ge feedback.
  • Skicka ett mail 1-2 veckor senare där ett riktigt bra erbjudande presenteras.
    * = Ett bra erbjudande kan vara rabatterat eller gratis i en tidsperiod.

4. Få kunden att generera fler kunder

Ingen säljer in din SaaS bättre än en av dina kunder – få dem då faktiskt sälja in den till sina vänner. Det finns mycket data, tester och experiment som visar att det inte bara ger högre conversion rate på trafik genererad av en besökares vänner – det ger också ett högre LTV på de som genomför en beställning.

Enklaste sättet att få dina kunder tipsa sina vänner är att ge incitament för det.

Några idéer

  • Ge en gratis tidsperiod som tack för varje vän man tipsar.
  • Gör det väldigt enkelt att dela innehåll på din webbplats.
  • Gör det enkelt att gilla din SaaS.

5. Sluta aldrig försöka få tillbaka gamla kunder

Det är aldrig försent att försöka få tillbaka sina gamla kunder. Den självklara åtgärden är att man kontinuerligt fortsätter maila sina gamla kunder (som man har i en separat maillista) med uppmaningar att fortsätta sin prenumeration – då genom att pitcha diverse erbjudanden.

För dem som avregistrerat sig så kan man ”jaga” dem med hjälp av Facebook Ads där man kan ladda upp epostadresser som man sedan visar specifika annonser för – något som dock förutsätter att dem använder samma epostadress för Facebook.

Vad du också kan göra är att skapa en rebranding-kampanj i Google Display Network genom Adwords där du har satt cookies på de som avregistrerat sig vilket gör att du kan visa specifika ”kom tillbaka”-annonser för dem. Extremt effektivt.

6. Anslut till dem i alla medier

Stärk dina relationer till dina kunder genom att få dem att följa er på Twitter, gilla på Facebook, följa på Instagram och prenumerera på RSS.

Tester visar att kunder som man når genom många kanaler har ett högre Lifetime Value, något som kan förklaras med att kunden då får en starkare relation där det således krävs mer för att personen ska avsluta sitt intresse i att fortsätta betala för tjänsten.

Lämna ett svar