Årskrönika 2012

Krönika över år 2012

Jag kände mig sugen på att göra en årskrönika för 2012, gällande allt som har med onlinemarknadsföring att göra. Läs igenom och minns ögonblicken. Notera att det inte är i någon kronologisk (eller annan) ordning.

Obama slår Twitterrekord

När Obama återvaldes som president så tweetade hans team ”four more years” med en väldigt härlig krambild. Den har nu 817k retweets och 301k favoritmarkeringar. Det kom snabbt ut en nyhet om detta var den mest retweetade uppdateringen – någonsin. Tidigare rekordet höll (inte så oväntat) Justin Bieber.

Även på Facebook fick den stor genomslagskraft med sina (nu) 4 miljoner gillamarkeringar. På tal om Obama måste jag också tipsa om denna bild jag personligen tyckte var riktigt kul. För er som inte skrattar så är det en olympisk deltagare (för USA) som gjorde en välkänd ”not impressed”-min trots hennes vinst av OS-medalj.

Facebook köper Instagram för $1Bn

Zuckerberg uppdaterar sin status och bryter tystnaden. Facebook köper Instagram för 1 miljard dollar. Detta är faktiskt samma vecka som legendariska Kodak går i konkurs – något som verkligen visar kraften i SaaS vs. industri.

Penguin

Den 24 april slår pingvinen till vilket drabbar främst engelska nischer då det är denna som är mest ”drabbad” av black hat i form av keyword stuffing och annat som innefattas av pingvinens uppdatering. För SEO-Sverige så ger det också spår för framtida SEO.

1’000’000’000-style

Nu i december slog Gangnam style rekord genom att vara första individuella videon att nå 1 miljard views på YouTube. Tidigare kandidater för detta har varit Justin Bieber och Jennifer Lopez – men de har inte nått dit.

Floppen: iOS 6 Maps

Det var inte mycket som var rätt när iOS 6 maps släpptes. Några ”lokala” problem jag fann var att Göteborg fanns inte på kartan och Landvetter flygplats hade ett berg mitt i landningsbanan. Här finns några fler fails att skratta åt.

Apples vVD för iOS – Scott Forstall vägrade be om ursäkt och fick sparken. Tim Cook bad om ursäkt i ett öppet brev där man bland annat tipsar om andra tjänster (!):

”While we’re improving Maps, you can try alternatives by downloading map apps from the App Store like Bing, MapQuest and Waze, or use Google or Nokia maps by going to their websites and creating an icon on your home screen to their web app.”

Facebook Exchange

Facebook lanserar Facebook Exchange, en affiliatenätverks-aggregator integrerad i Facebook Ads som gör det möjligt att ta in annonsörer via externa (utvalda) affiliatenätverk. Detta gör det även möjligt att använda sig av retargeting samt RTB (real time bidding).

Deras webbaserade (och app-baserade) annonseringsverktyg är fortsatt superkasst, men man fortsätter utveckla fel delar.

Åh, ursäkta att jag stör mitt i läsningen…men du prenumererar väl på mitt nyhetsbrev? Om inte, skriv i din mail nedan 🙂
Email

Facebooks aktie går åt skogen

Ja, det är mycket Facebook som präglar denna årskrönika, men ack vad mycket som kretsar kring dem – så jag har inget val att även ta med när Facebooks aktie blev öppen för publik handel samt vad som blev till följd.

Efter lanseringen uppdagas det att 9% av de 955 ”aktiva användarna” är fejk.

  • Tekniska problem gör att aktiehandeln stoppas och viss handel ogiltigförklaras.
  • Många svenska småsparare, daytraders och banker påverkas av att tekniska problem gjort att man handlat till ett annat belopp än man egentligen har, vilket har negativ effekt på investeringarna – mycket pengar beräknas förlorade.
  • Investerarna rasar mot att Facebook är dåliga att finansiera på sin mobila kanal.
  • Aktien har toppat $45 och bottnat på $17, något som tyder på väldig osäkerhet hos investerarna – något som kan liknas ett medicinbolag på First North eller annan skitaktie – trots att det är Facebook.

”Sveriges värsta spammare” varnas

Äntligen gör Konsumenverket något åt ”Sveriges värsta spammare”. Jag som jobbar med epostmarknadsföring och personligen skickar cirka 600000 mail (som nyhetsbrev) varje dag vet mycket väl vilka lagar som gäller angående epostmarknadsföring och stör mig ofta på de som inte följer dessa. Bland annat har vi nedanstående företag som enligt Konsumentverket felat angående detta:

  • Göteborgs-Posten (GP.se)
  • Mr Jet
  • Nelly.com
  • Postkodlotteriet
  • Betway
  • Bonnier

Twitter öppnar för alla att annonsera

Från att bara gett ”premium-annonsörer” möjligheten att annonsera så har Twitter öppnat för möjligheten för alla att annonsera genom bland annat sponsored tweets och hashtags.

Facebook Offers fritt för alla annonsörer

Som svenska testare fann man bland annat McDonalds och Subway, men efter några månader öppnade man Facebook Offers publikt för alla annonsörer. Däremot verkar det som att kvalitén är väldigt låg på de som claimar offers (bland annat genom egna test jag gjort). Många claimar – extremt få utnyttjar.

Pinterest tar mark

Efter lanseringen i augusti 2008 har Pinterest växt konstant, men det tog riktig fart först nu 2012 då expansionen varit enorm i flera nyckeltal så som användare och besök.

Aftonbladet får rätt i HD

Efter en lång tvist får Aftonbladet och Expressens tidigare ansvariga utgivare rätt i Högsta Domstolen angående att visa annonser för utländska spelbolag. Ett väldigt stort steg framåt för spelbolag och kvällstidningarna och ett stort steg bakåt för bland annat Svenska spel. Troligen kommer vi under 2013 se stor ökning av spelbolag som annonserar, jämfört med 2012.

gTLD – stort steg närmare

Kanske största steget av dem alla? gTLD tog sina första riktigt stora steg i år där man offentliggjorde alla ansökningar av gTLD’s. gTLD är den nya typen av toppdomänen som man själv kan ansöka om, i de fall man vill ha en egen sådan.

Det kostar någon miljon att ansöka och en kvarts miljon i årsavgift samt andra löpande avgifter för registrering – men kan bli en riktigt bra affär för de som valt ”rätt”.

Stora krav ställs på de ansökande för att det ska bli godkänt, därför ska det bli intressant att se vilka som godkänns i processen, något vi kommer få reda på 2013. Inte helt fel att få .poker som egen toppdomän.

Vad tycker du varit onlinemarknadsföringens största milstolpe 2012?

Lämna ett svar