Growth Hacker – En lean form av onlinemarknadsföring

Vad är Growth Hacker?

Ett relativt nytt typ av yrke har dykt upp i startup-staden San Fransisco, detta vid namn Growth Hacker. Självklart har innebörden av yrket funnits länge, men definitionen är ny.

Growth Hacker

Att vara Growth Hacker innebär att man är en form av kombination av kodare och datadriven onlinemarknadsförare. Yrket innebär att man är väldigt datadriven genom A/B-testing, bygga och mäta resultat av landningssidor, vara extremt driven och kunnig inom SEO (både praktik och teori) samt SEM.

MÅNGA FÖRDELAR MED GROWTH HACKERS

  • Lean marknadsföringsprocess
  • Snabbare resultat med mindre personer involverat
  • Dubbel kompetens i samma person
  • Mer datadrivet
  • Enkelt att bygga team av Growth Hackers

UTBUD AV GROWTH HACKERS

Det finns ett extremt litet utbud av Growth Hackers i Sverige, även USA för att vara noga (detta uttalat av en framstående entreprenör i San Fransisco mars 2012). Vad man oftast finner är antingen en utvecklare eller en onlinemarknadsförare. Det är sällan man finner någon som har båda kunskaperna. Ännu svårare är självklart att hitta en som är riktigt duktig på båda delarna, något som gör en till en Growth Hacker.

HUR JAG BLEV EN GROWTH HACKER

Jag började med utveckling för många år sedan då jag lärde mig HTML och CSS, sedan började jag även gå in i PHP och MySQL. Detta gjorde att jag hade goda grunder för vad jag hade som nästa steg – nämligen SEO. För sökmotoroptimering behövs HTML-kunskapen för att kunna göra god onpage-optimering (även viss offpage för att vara noga).

När jag sedan började starta de tusentals sajter jag idag har så krävdes inte bara ett de sökmotoroptimerades, utan även att CRO (conversion rate optimization) applicerades för att optimera intjäningen på sidorna. Detta kompletterades sedan med SEM för att kunna finna lönsam trafik. Plötsligt är jag – en Growth Hacker.

Lämna ett svar