Marknadsföring via Pinterest

Pinterest – Social marknadsföring

Pinterest skapar nya, visuella sätt, att skapa en ström trafik som är genererad rent socialt – med Pinterest. Detta gör det möjligt för företag (speciellt de som säljer produkter som på något sätt kan visas upp grafiskt) att faktiskt få in riktigt mycket gratisbesökare som kommer in tack vare att de funnit en produkt de tyckt sett attraherande ut via Pinterest.

Pinterest och Sverige

Exempel på svenska företag som använder Pinterest är Let’s deal, Ving Sverige, Arla, Expressen och Volvo. Här ser man många olika typer av sätt att visa upp sig på. Medan Let’s deal visar konkreta produkter så visar Ving Sverige fina bilder på destinationer de har resor till medan Expressen istället använder nyheter som ”produkt” och lägger upp relevanta bilder till ett urval av nyheter där Pinterest kan vara en bra kanal – som till exempel sportartiklar.

Sälja via Pinterest

Man bör som företag som säljer någon produkt man på något sätt kan visa upp, ska skapa ett konto på Pinterest och visa upp dem så gott det går. Genom att vara aktiv så kommer man löpande på följare, dyka upp i diverse flöden och sökord och på så sätt faktiskt få gratis trafik till sidan.

Självklart blir det inte lika revolutionerande om man är ett svenskt företag som bara säljer till svenskar då Pinterest inte blivit så stort i Sverige ännu – men självklart är det bra att ligga i framkant.

Miljontrafik via Pinterest

Det finns många exempel på bloggare som bloggat på engelska som fått ”miljontrafik” till sin sida av några olika pins. Bland annat en tjej från USA som driver en blogg om frisyrer som fått groteskt med trafik från Pinterest till följd av att hon lagt upp bilder på frisyrer i flödet. Fantastisk potential.

Än så länge går det inte att annonsera på Pinterest, men det borde inom kort vara en möjlighet.

Se också min tidigare artikel om Pinterests resa till att bli ”nästa stora sociala nätverk”.

Lämna ett svar