Missar du kanaloptimering?

Optimera din kanal

Många som jobbar med CRO (konverteringsoptimering) tittar sig blinda på konverteringssiffran. ”Är den hög, så är den bra – är den låg, så är den dålig” är ett missförstånd man ofta möter. Det räcker inte att kolla sig blind på denna – man måste se kvalitén efter konverteringen som en faktor också. Mitt förslag är att man faktiskt gör ett index av det.

Första delen i tratten – kanalen

Den absolut största faktorn till konverteringsgraden är självklart kanalen som trafiken kommer ifrån. Om du till exempel har en sida där du säljer en produkt, eller kanske tar in intresseanmälningar – då vet du tydligt när en konvertering är gjord. Du kan enkelt sätta en siffra i procent som tas fram på konverteringar delat på antalet besökare.

Det är högst individuellt vad denna siffra ”bör vara”. När det kommer till E-handel generellt (butik med varukorg och brett sortiment) så kan det röra sig från allt mellan 0,1% till 4% – i normala fall. Är det intresseanmälningar av någonting så rör det sig ofta om betydligt högre siffror. Däremot är kvalitén och relevansen på trafiken till sidan en väldigt stor anledning till olika utfall.

Kanaloptimering

Andra delen i tratten – kvalitén

Om en intresseanmälning är målet, då kanske du känner dig nöjd med konverteringen. Men frågan är – hur många blir till försäljning (om vi antar att det är målet)? Kanalen styr kvalitén på kunderna till en väldigt hög grad. Även om konverteringen från en kanal är fantastisk, så betyder inte det att kunderna är fantastiska.

Tänk dig att du i en kampanj för att få nya kunder A/B-testar två olika landningssidor dit du driver två olika typer av kanaler. Om version A har 1,10% konvertering och ett LTV (Life time value) på 561 kr medan version B har 1,80% och ett LTV på 281 kr – då är det ganska självklart att du får fler kunder med version B – men tjänar mer på kunderna med version A (på grund av dess typ av kvalité på trafik).

Man skulle kunna göra det mer matematiskt;

A: 1,10 * 561 kr = 6,2 kr
B: 1,80 * 281 kr = 5 kr
Slutsats: Trafiken som drivs till version A tjänar du alltså 24% mer på än version B.

Oavsett vad du har för försäljning – applicera!

Nu kanske du inte känner igen dig speciellt mycket i detta – det beror helt på vad du driver för business. Oavsett om du har MFA-sidor, E-handel eller någon annan typ av verksamhet på nätet som har någon form av konvertering som du kan sätta ett penningvärde på – då kan du applicera detta tänk.

Om du har en MFA-sida (Made for Ads) – då har du säkert som primärt mål att driva så många besökare som möjligt till sidan för att kunna tjäna så mycket som möjligt på annonserna, detta troligen genom att försöka få mer trafik för sökmotorer genom aktivt SEO-arbete. Men har du någonsin reflekterat över kvalitén från olika sökord?

Har du en sida om kosttillskott och där du har undersidor om proteinpulver och en annan om aminosyror, så kanske du ser att du faktiskt tjänar mer totalt sett (= konverteringsgrad * snittprovision) på ena nischen framför den andra – och därmed borde fokusera på att jobba med sökmotoroptimeringen på det sökord du tjänar mest på för att kunna prioritera bättre, istället för att i blindo bara försöka maximera det totala besökarantalet till hela webbplatsen.

En bra liknelse är olika nischer inom SEO/affiliating/MFA-sidor som man tjänar så väldigt mycket olika på. Mina sidor inom till exempel lån tjänar i snitt runt 5 kronor per besök som kommer organisk via Google (alltså eCPM = 5000 kr). Detta kan jämföras med liknande sidor om recept som har lägsta snittet för mig – under 1 krona per besökare.

Detta betyder ju såklart inte att om jag kan slumpa in 1000 besökare som ofrivilligt besöker sidan – och tjäna 5000 kr, bara för att det är snittet per tusen besökare. Kanalen bestämmer kvalitén – rakt av, oavkortat. Gällande E-handel så kan man dra paralleller med kvalité på liknande sätt som tidigare nämnt.

Börja optimera på kanalnivå genom att skapa excelark med tunnlar byggda per kanal för att bevaka vad du faktiskt tjänar mest på – så att du prioriterar rätt! Lycka till!

Lämna ett svar