Facebook Ads – Utvecklingen
Facebook Ads är ett verktyg som många företag använder i sin marknadsföring av antingen specifika produkter, kampanjer, tävlingar eller helt enkelt bara för att bygga ett starkare varumärke. Det är ett speciellt format på annons som man inte är lika van med i onlinemarknadsföring, delvis på grund av den låga clickraten, men också för att man verkligen måste träffa rätt för att faktiskt få ett positivt resultat av kampanjen.
Nytt med Facebook Ads
Jag använde Facebook Ads första gången precis när det var nytt, det var då på engelska och man fick annonsera i USD. Sedan dess har deras interface för Facebook Ads inte utvecklats speciellt mycket – speciellt inte i skapandet av nya annonser, med undantaget att man kan skapa nya former av annonser i form av till exempel ‘Social sponsored stories’ och ‘Page post ads’.
Banners blindness
Det är negativt av flera anledningar att Facebook Ads inte har gjorts om mer när det kommer till de ‘vanliga’ textannonserna på sidan. Inte nog med att clickraten i snitt är enormt låg, oavsett utseende på annons, är att det blir en farlig ‘banner blindness‘ (fenomenet att man som användare vänjer sig vid utseendet på specifikt annonsutseende och därför ser bort från det automatiskt).
Krävs för att få bra kampanjer
Inte nog med att denna ‘banner blindness’ gör att Facebook tjänar mindre pengar så tröttnar också annonsörerna (som jag själv) på att det blir svårare och svårare att få framgångsrika kampanjer. Självklart går det att få till riktigt bra kampanjer, men det krävs mycket mer idag än för 3 år sedan.
Effektiviteten på annonserna
Förhoppningsvis kommer de vara bättre på nya format, nya storlekar, nya utseenden – helt enkelt för att öka effektiviteten för annonsören och få användaren att uppleva nya utseenden, istället för samma gamla vanliga ‘annonsblock’ där på högersidan. Det närmsta man har kommit från detta är t.ex. ‘Page post ads’ som lägger sig mitt i flödet – vilket är effektivt.
Pingback: Ultimata guiden för SaaS-startups | Pralbin.se