Så ökar du enkelt annonsintäkterna med 100%

Öka intäkterna på dina annonser

Om du driver en webbplats som delvis eller helt har intäkter från annonser så har du ett eCPM som berättar hur mycket pengar du i snitt tjänar per tusen sidvisningar på din webbplats. Frågan är – hur ofta tittar du på denna siffra?

För varje dag du inte har stenkoll på din eCPM så förlorar du pengar. Det finns alltid flera sätt att optimera sin webbplats för att få en högre eCPM och på så sätt tjäna mer pengar. Oavsett om du använder Adsense, affiliateprogram och säljer annonsplatser till fast pris – eller har en kombination av alla, så kan du räkna ut och ha koll på ditt eCPM.

Oka annonsintakterna

Ett räkneexempel

Om du under en vecka har 8600 sidvisningar och samtidigt tjänat 651 kr på Adsense, 200 kr genom TradeDoubler och ytterligare 1000 kr på en annonsplats som är såld till fast pris, så har du totalt tjänat 1851 kronor.

(eCPM = Intäkt / Antal tusen sidvisningar =) 1851 kronor / 8,6 = 215 kronor.

Håll koll på dina eCPM!

Jag har gjort ett enkelt kalkylark i Google Docs där jag spaltat upp en mall för att hålla koll på din webbplats eCPM på veckobasis. Tanken är att du matar in datan du har i fälten när veckan är slut och därefter får se ditt eCPM – samt förändringen från tidigare veckan. Om förändringen är positiv (eCPM har ökat) så kommer siffrorna automatiskt bli gröna, respektive röda för negativ förändring.

Min rekommendation är att man har en avstämning med sig själv och sina sidor en gång i veckan där man uppdaterar all data och vidtar åtgärder för att få upp sin eCPM. Ta och kopiera mitt kalkylark och gör förslagsvis en ny flik i ditt kalkylark för varje domän.

Hur ökar man sin eCPM?

Om man använder Adsense är det relativt enkelt. Det går helt enkelt ut på att man får testa olika placeringar på sidan, men också olika färgkombinationer på Adsense-enheten. Mitt spontant bästa tips är att låta Adsense visa både text- och bildannonser per default, detta för att konkurrensen om enheten blir bättre – men också för att Adsense egna optimeringsmotor får mer att arbeta med. Den största skillnaden kan man göra på olika storlekar på enheterna, men också olika placeringar.

När det kommer till affiliatenätverk får man göra liknande arbete som för Adsense. Det går ut på att man får försöka A/B-testa olika typer av affiliates för att se vilket affiliateprogram som konverterar bäst och betalar bäst (något som bland annat går att se som eCPM i vissa affiliatenätverk, som till exempel Adrecord och Tradedoubler). Sedan är det upp till dig att avgöra placeringar för att få den bästa effekten.

Jämför till exempel genom att visa en 250×250-annonsenhet Adsense i en vecka och sedan en vecka med ett affiliateprogram med samma storlek och på samma plats så kan man enkelt få ett svar på vilken som fungerar bäst.

Kör hårt nu och sätt mål på dig själv att öka din eCPM på dina webbplatser med 100% – ett mål som inte alls är svårt genomfört om man aldrig haft koll på sin eCPM tidigare.

Lämna ett svar