SEO vs SEM

  • Inläggskategori:SEM / SEO
  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

SEO vs SEM

seo vs semEn fråga många ställer sig är huruvida framtiden ser ut på kort sikt när det kommer till sökmotoroptimering respektive sökmotormarknadsföring. Vi gör en liten djupdykning i de två sökkanalerna för att försöka se hur det kan komma se ut 3 år framöver – är det SEO eller SEM som är dominerande?

Först och främst så är det absolut ingen nyhet att marknaden för sökmotoroptimering blir tuffare och tuffare – på flera sätt. För det första så ökar kunskapen till fler personer inom området vilket för det första ökar konkurrensen. För de som är etablerade sedan ett tag tillbaka så märks självklart inte konkurrensen på samma sätt då det ofta är en lång väg att gå för att nå samma nivå av kunskap inom sökmotoroptimering.

På sökord med hård konkurrens är det ofta svårt för nya inom sökmotoroptimering att ta en placering (såvida det inte är long-tail) så early adopters inom SEO kommer självklart fortsätta ha en stor fördel – både när det kommer till kunskap men inte minst också stabil placering.

Vad som dock gör det svårare att vara sökmotoroptimerare idag är självklart Google – speciellt i USA. I Sverige kommer nästan alltid uppdateringar med några veckors eller månaders fördröjning, detta gör att vi ofta vet vad som komma skall. Men för att se de nischer och branscher som Google tagit sig en kaka i så är det bland annat flyg & resor, restauranger, deals, detaljhandel och en hel del annat.

Google tar större och större del än bara Adwords-delen i sökresultatet – något som självklart skrämmer de som har stor andel trafik via organiskt sök på vissa nischer, sökord och branscher. Vad som onekligen också är som grus i ögat är att många sökningar (8-12%?) inte längre går att tracka på grund av skyddad data för inloggade användare på Google! Sökningarna som gjorts som resulterat i ett besök på din sida går inte att spåra i form av vilket sökordet var, lite synd för oss datadrivna SEO:are.

Sökmotoroptimering i framtiden

Hur ser vi på sökmotoroptimering i framtiden? Ja, så länge folk söker sig till ett medie för att leta efter något så kommer SEO finnas. Vi ser absolut ingen anledning varför SEO skulle vara på väg till att dö, men vi ser dock att det blir svårare av ovanstående skäl. Att försörja sig som konsult för sökmotoroptimering tror vi inte är svårt att göra ytterligare 3 år – så länge man vet vad man gör (vilket få gör i Sverige).

När det kommer till sökmotormarknadsföring (främst Google Adwords) så ser vi dock en god framtid. Vi säger inte att den ser bättre ut, men inte heller sämre. Möjligheterna och verktygen blir fler och sökningarna i Google blir fler och fler. För den som sköter stora volymer impressions i SEM (t.ex. Google Search) så gäller det dock att ha tungan rätt i mun – för det blir absolut inte billigare att buda på sökorden. Det kan till och med komma till en sådan nivå där ett instrument för automatisk optimering av budgivning krävs för att göra det lönsamt.

Jaha, men hur blir det 3 år framöver?

Vår väldigt vågade hypotes ser ut så att det på 3 år kommer bli tuffare för mindre- till medelstora projekt att ta en lönsam placering. För webbplatser med hög trovärdighet och god ålder kommer det självklart inte bli problem att hålla sig på en god placering men det gäller att inte råka ut för att Google tar dessa placeringar med sina egna tjänster.

Vad vi dock är väldigt säker på, eller nästan vet (efter att ha varit på konferensen Google Think 30 november i Stockholm) är att andelen mobila sökningar kommer öka något enormt på de 3 kommande åren. Det kommer troligen bli så att mobiltrafiken både är ny trafik men även tar en mindre del av ”desktop-trafiken”.

Mark my words – om ett år, 365 dagar, då kommer du som sysslar med SEO och/eller SEM lägga enormt mycket mer tid på den mobila delen av trafik. Det är ny, färsk trafik som precis är född och som sagt inte tagit andelar från desktop-trafiken. Spännande framtid må jag säga.

En tänkvärd frågeställning är dock vad som kommer växa snabbast: Antal ”nya sökresultat” eller antal sökningarna? Så länge sökningarna ökar snabbare än nya sökresultat ligger speciellt sökmotoroptimeringen mer ”i lä” men det är mer bara en fingervisning – absolut ingen linjär ekvation.

Detta inlägg har 2 kommentarer

Lämna ett svar