Snabbguiden: Så avgör du om du skall förlänga domäner

Skall du förlänga din domän?

Ofta får jag frågan av en vän eller kollega, om en viss domän är värd att förnya, eller om man ska låta den löpa ut – så jag tänkte göra en snabbguide. Jag bjuder även på ett stycke ur min bok ”Så blir du rik på domäner”. Så brygg en kopp kaffe, luta dig tillbaka i solstolen och läs inlägget 🙂

1. Använd ‘Pot-odds’

Precis som man tänker när man räknar på pot odds i Texas hold ‘em så kan man tänka likadant vad gäller domänförnyelse. Det är faktiskt slående vilken bra jämförelse det är, det märker du snart..

Exempelvis

Du har en .SE-domän som kostar 100 kr att förnya varje år. Om du tror att du kommer kunna sälja domänen för t.e.x 2000 kr inom 5 år, då har du ju stor marginal och bör förnya. 500 kronors förnyelse för 2000 kronors försäljningsvärde.

2. Värdering

För att kunna göra den uppskattning som jag gjorde i exemplet ovan så kräver ju det att man någorlunda begåvat kan värdera domänen. Det behöver inte alls vara exakt på något sätt, men på ett grovt ungefär bör absolut räcka för att kunna avgöra om man ska förlänga en domän eller inte.

Jag tror personligen att det är många som tänker lite för pessimistiskt när de överväger att förlänga domäner, det är fler än du tror som är värda att behålla.

3. Jag bjuder på ett utdrag från min bok

Som du säkert känner till så har jag skrivit en bok om hur man blir rik på domänhandel. Denna bok har jag fått mycket bra feedback på vilket självklart är roligt!

Nedan är ett stycke ur boken, som jag bjuder på! Läs lite mer om min bok, klicka här.

Nyckeln till allt – värderingen av själva domänen. Om du ger tio olika “domänexperter” uppdraget att värdera en domän så lovar jag dig att högsta förslaget kommer vara tio gånger högre som lägsta – alla värderar domäner så väldigt olika. Tar man in en helt okunnig i diskussionen kommer man också få ett annat väldigt spritt svar – antingen väldigt högt eller lågt. Självklart finns det inget “rätt svar”, så egentligen har alla rätt i sin egen värld.

Detta är någonting som du kommer utnyttja för att tjäna pengar på att köpa och sälja domäner. På marknader med ‘perfekt konkurrens’ så är alla priser anpassade efter utbud och efterfrågan och således väldigt stabila.

När det kommer till domäner så blir det oftast stora gap i värdering av den som erbjuder att sälja domänen och den som vill köpa domänen. Detta är någonting som både kan vara bra och dåligt – helt beroende på vem det är du gör dina domänaffärer med.

Men hur ska man då värdera domäner – om alla dömer olika? Man får helt enkelt skaffa sig en egen uppfattning och leva med det. Det viktigaste är bara att man inte undervärderar domäner man äger, det kan bli en dyr läxa.

Jag kommer gå igenom några delar som man ska tänka på inför att man ska värdera en domän man äger. Sedan kommer jag gå igenom vilka delar som sätter värde på domänen.

Det ska inte vara enkelt att sälja 
Man ska absolut inte bli för desperat att sälja domäner. Jag har själv blivit det när jag till exempel behövt pengar till något och det man medvetet får utsättas för är att sälja en domän till underpris, något som aldrig är roligt.

Man märker om man satt ett för lågt pris på en domän när alldeles för många hör av sig om att vilja köpa den, förutsatt att du publicerat ett pris på domänen någonstans.

Man behöver inte alltid försöka sälja 
Det är ofta så att man får hitta upp köpare genom att skriva i rätt forum och publicera annons på rätt webbplatser, men så behöver inte alltid vara fallet. Har du en riktigt bra domän så kommer folk höra av sig för att vilja köpa den.

Gör det därför enkelt för eventuella intressenter att nå dig. På alla domäner jag har till salu så är startsidan en bild på mig, mitt telefonnummer, min mail och ett kontaktformulär – allt för att vara säker på att de som är intresserade hör av sig. Om du bygger upp en stor portfölj med domäner så kommer du bli förvånad över hur många som hör av sig helt spontant – utan att du försökt sälja domänen på någon sajt.

Värdet blir lägre när du försöker sälja domänen!

Som ovan nämnt så behöver du aktivt inte försöka sälja domäner, utan istället låta köparna kontakta dig. Priset på en domän blir direkt mycket högre när någon hör av sig till dig jämfört med om du försöker sälja den aktivt – något som är ganska logiskt. Istället för att du har ett utbud, så har någon annan en efterfrågan.

Man ska då inte glömma att man har fullständigt monopol på den domänen, den är helt unik. Sätt därför ett bra pris på en bra domän och var inte rädd för att sätta ett för högt pris från början.

Som tidigare nämnt så avgör toppdomänen fullständigt vad en domän är värd. Delvis på grund av hur stor publik som toppdomänen når ut till men också hur använd den är – och allmänt känd. Skulle du hellre teckna ett lån på loans.tk än lån.se?

Nej, det tror jag inte. Den vanliga personen känner inte till så många toppdomäner, vilket gör att det stora värdet i toppdomäner begränsas till ett visst antal. För den svenska marknaden så är “.se” den mest värda rent generellt medan “.nu” och “.com” är de med näst mest “värde”. I USA är “.com” den ledande, medan “.net” lägger sig på andraplats. “.us” som egentligen är USA’s lokala toppdomän är inte alls utbredd och använd som “.com”.

Bra toppdomäner

Det som gör att domäner som “.eu” och “.info” inte har lika mycket värde i Sverige är just för att svensken inte är van med dessa och därför inte känner sig lika trygg. Det är också önskvärt att ha “.se” vad det än kommer till i Sverige då det troligen alltid kommer vara det mest kända och använda.

Det andra som också styr värdet i ett domännamn är själva namnet. Ett test jag brukar göra på personer som jag vet inte alls har någon kunskap i domänhandel är att värdera ett antal domäner som har sålts på stora domänauktioner för att se om man har någon uppfattning om värdet. Fundera själv på vad du tror sex.com och autoinsurance.org nyligen såldes för. Svaret får du lite senare i boken.

Rätt domännamn

Det är ofantligt många aspekter som faller in i ett värde på ett domännamn (bortsett från toppdomänen). Själva produkten (om det finns någon) som kan säljas med hjälp av domänen spelar också en väldigt stor roll för värdet på så sätt att det finns större vinstmarginaler för vissa produkter än andra.

Lån och försäkringar är till exempel några av de produkter som det i allmänhet är absolut störst vinstmarginal på, vilket också gör att det är lukrativa domäner som innehåller relevanta sökord för detta.

Man brukar tala om premiumdomäner, ett begrepp som oftast överanvänds – därför kommer jag inte att använda det här. En nyckelords-domän är ett bra uttryck för en domän som inte binds ihop av flera ord som inte sitter samman.

Exempel på nyckelords-domäner:

Lån.se
3D-filmer.se
Carinsurance.com
Ikea.se

Domäner som inte är nyckelords-domäner:

Billiga-möbler.se
Freecarinsurancequotes.com
Lån365.se
Smslånsnabbt.se

Du förstår säkert skillnaden. En nyckelordsdomän består av minimalt antal ord jämfört med de andra domänerna som bygger på andra ord, bara för att den enklare domänen var upptagen. Om jag skulle vilja göra en sida om lån skulle jag vilja registrera lån.se, men i med att den är upptagen får jag därför försöka lägga till något annat ord, så att chansen för att domänen är ledig ökar.

Ett konkret exempel är domänen Smslånsnabbt.se som jag registrerade just för att Smslån.se var upptagen. Skillnaden på värdet mellan min domän jämfört med smslån.se är enormt då smslån.se är konkret och kort medan smslånsnabbt.se är onödigt långt och inte lika relevant.

Domänhandel

Beroende på hur bra förkunskaper du har om domänhandel har du säkert en egen uppfattning kring detta. Vi kommer alla också tolka olika gällande hur bra olika namn är och det är därför viktigt att man hellre skaffar sig en egen bild av marknadsvärden på domäner istället för att bestämma sig för något som är felaktigt.

Innan du går vidare med att läsa i boken råder jag dig därför att sätta dig på diverse webbplatser för domänhandel, så som Sedo.com. Detta är för att du ska skaffa dig en bättre uppfattning om hur olika domännamn värderas. Genom att bara sitta och bläddra igenom diverse listor så kommer du kunna koppla vissa värden till vissa toppdomäner och domäner för att på så sätt kunna göra en rättvis bedömning både gällande egna och andra domäner i framtiden.

Nu är det tyvärr så att det inte finns lika bra listor på domäner till salu när det kommer till .se-domäner vilket försvårar det lite att skaffa sig en bra överblick för den svenska marknaden.

Om du innan aldrig sysslat med domänhandel så är mitt bästa tips att istället läsa ur hela boken för att få en bra uppfattning om värdering och tillvägagångssätt för försäljning av domäner för att baserat på detta kunna göra kvalificerade bedömningar gällande om en domän är värd att köpa eller inte.

Lämna ett svar