Sökmotoroptimering & publicering

  • Inläggskategori:SEO
  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

Grunder inom SEO

Sökmotoroptimering eller ”SEO” (Search Engine Optimization) brukar delas in i två olika huvudområden: On page & Off page. Precis som orden skvallrar om handlar On page-optimering om att utforma den egna webbplatsen både för att försäkra sig om att sökmotorerna uppfattar vad webbplatsen handlar om.

Lika viktigt är att bygga ett innehåll som upplevs intressant för besökarna. Off page-optimering handlar främst om ”backlinks”, eller ”inlänkar” – alltså hur övriga internet kan kopplas samman med just din webbplats genom att de länkar till dig.

sokmotoroptimering seo sok

Google och de andra söktjänsterna anser att om din hemsida blir länkad från många andra webbplatser måste ditt innehåll vara intressant och av hög kvalitet.

Att arbeta med sökmotoroptimering kan från början kännas som ett evighets jobb, men faktum är att några dagars hårt arbete kan ge väldigt positiva resultat.

Kartlägg din målgrupper

Är du helt klar över hur din målgrupp ser ut? Om inte så är det ett bra ställe att börja titta på. Genom att vara klar över vilka du riktar dig emot kan du också börja bestämma vilka kanaler du ska arbeta med att synas i.

Annonsering, publicering och annan reklam kan göras i ett i det närmaste oändligt antal olika kanaler, så att välja ut dessa omsorgsfullt är vitalt för att lyckas. Marknadsföring online kan vara väldigt träffsäkert om varje satsning görs med en seriös planering i grunden.

Vad skulle du själv vilja läsa om?

Om du ska publicera texter och artiklar online kan du ställa dig själv frågan vad du själv skulle vilja läsa om, eller vad du tror att andra söker efter för typ av information. ”Google trends” är ett verktyg man kan använda sig av för att läsa av hur populära olika sökfraser är. Ett enkelt ”knep” är även att gå in direkt på Google och börja skriva in några bokstäver eller ord i sökrutan.

De sökningar som kommer fram som förslag är de vanligaste sökningarna som görs. Att synas under de sökord och fraser som massorna faktiskt söker på är självklart viktigt för att nå ut till nya grupper av människor.

Publicera endast unikt material. Alla söktjänster tar detta på mycket stort allvar, och om du lägger upp kopierade texter på din webbplats kommer du att sjunka i sökresultaten istället för att klättra.

Lämna ett svar