Tips avseende marknadsföring på internet

Driver du en näthandel?

Om du gör detta så är du säkerligen även medveten om värdet av att hamna högt i Googles sökresultat när någon söker efter dina varor eller tjänster. Inte helt sällan så kommer den absoluta merparten av en nätbutiks trafik från söktrafik. Och om den inte gör det så finns det definitivt en stor potential för dig att öka trafiken.

Google sökmotor

10 000-kronorsfrågan blir då följaktligen hur man kan öka trafiken via Google och andra sökmotorer? Det intressanta är att ingen har ett hundraprocentigt svar på denna fråga (förutom Google själva naturligtvis). Detta eftersom de variabler som Google bedömer sidor på inte är officiella.

De flesta inom branschen enas dock om att det handlar om två arbetsområden när man skall försöka optimera sin sajt så att den kommer högre upp bland sökresultaten. Dessa två områden är för det första att skapa en innehållsrik och användarvänlig sajt och för det andra att skaffa inlänkar till sajten.

Inlänkar är lite knepigt

Det här med inlänkar är relativt svårt (i alla fall om man har en ny och/eller okänd sajt) och det är därför som fenomenet artikelkatalog har vuxit fram.

En artikelkatalog är en sida där man kan registrera sig som skribent och sedan skicka in artiklar. Fördelen med dessa artiklar är att man kan fylla dem med innehåll och länkar som mer eller mindre är relevant för den sajt som man vill sökmotoroptimera.

Öka trovärdigheten på din sajt

På så vis ökar även trovärdigheten för sajten i sökmotorernas ögon och efterhand så hamnar sajten högre och högre upp bland sökresultaten. Det är dock viktigt att innehållet är unikt (om man kopierar texter så kan sajten hamna lägre i sökresultaten) och att de har en viss omfattning (gärna minst 200 ord).

Här kommer ett exempel: Om man driver en sajt om barnkläder och vill hamna högre upp i Google om någon söker på ”barnkläder” så kan man skriva en artikel om de coolaste barnkläderna och länka från ordet ”barnkläder” till sin sajt från artikeln.

Lämna ett svar