Ultimata guiden för SaaS-startups

Det finns nog inget roligare än att starta en SaaS (= Software as a Service). Det behöver inte ta många timmar (eller dagar) att knopa ihop en bra tjänst, men det är desto svårare att få ut den på ett bra sätt. Några exempel på svenskstartade SaaS är bland annat Tictail, Gladbo, Magine och Virtusize.

Jag har knopat ihop en guide till hur du kan få ut din SaaS så effektivt som möjligt, till så låg kostnad som möjligt och till en så stor räckvidd som möjligt.

En liten varning: Denna guide är ganska lång – så sätt på kaffet!:)

1. Konverteringsoptimering

Innan du lanserar din SaaS så är det viktigt att du redan gjort rätt när det kommer till konverteringsoptimeringen. De flesta SaaS har någon form av landningssida dit de driver trafik för att få fler medlemmar som sedan kan konvertera till aktiverade kunder (till exempel en som på Tictail skapar en butik, som sedan ska bli en butik som faktiskt säljer).

Genom att optimera landningssidan från dag #1 kan man vinna mycket i att försäkra sig att konverteringen är under kontroll och hela tiden optimeras.

Mixpanel är ett riktigt bra verktyg för att hålla koll på sina funnels. Jag föredrar detta framför Google Analytics när det kommer till att sätta upp funnels.

Visual Website Optimizer (<- affiliatelänk, yikes!) är ett smidigt verktyg för att A/B-testa och multivariabel-testa landningssidor. Det enda verktyg jag idag använder för detta!

KISSmetrics är ett verktyg som bygger på att man identifierar sina besökare samt sätter värden på diverse aktiviteter. Med hjälp av KISSmetrics kan man få reda på konverteringsgrader för de events man sätter upp (t.ex. landningssidor eller varukorgar). Med KISSmetrics kan du också integrera databaser (b.la. MySQL) – vilket gör att du också i realtid kan få reda på intäkt och dylikt – som är relevant – på KISSmetrics. Ett verktyg som de flesta borde använda!

Google Analytics bör du ha för att kunna använda dig av retargeting i Google Adwords på ett smidigt sätt. (Mer om detta senare).

2. Sökmotoroptimering

Är du helt säker på att all onpage-optimering är som den ska? Även om du är det så tycker jag du ska ta en extra titt, eller kanske till och med ta hjälp av en SEO-konsult som hjälper dig dubbelkolla så att din SaaS redan från dag #1 är sökmotoroptimerad (onpage)?

En SaaS ska (i min mening) få mycket trafik från sökmotorer för att på så sätt få ner utgifterna för marknadsföringen så mycket som möjligt – därför är det viktigt att man också har förutsättningarna för detta.

Några verktyg jag kan tipsa om när det kommer till SEO är SEOlytics och Majestic SEO som hjälper dig ha kontroll över dina placeringar och hur mycket trafik du får från sökmotorer. Ett annat tips är att även koppla sidan till Google Webmaster Tools för att få en bra överblick över vad trafiken kommer ifrån för sökord och hur utvecklingen är.

3. Sökmotormarknadsföring

Tänk nu inte ”Åh, nej! Kostar pengar!”. Det är här som du kanske kommer kunna köpa dig framgången för din startup. Med hjälp av Google AdWords så kommer du kunna boosta din tjänst redan från första dagen den är aktiv och redan då börja för ruljans.

Det är en fantastisk känsla att fått in sina första besökare och sitta och följa dessa med i realtid (mums!) i Google Analytics.

Bilden bredvid visar senast jag startade en SaaS. Bara minuter efter jag skrivit den sista raden php-kod så aktiverade jag Google Adwords-kampanjerna och fick mina första aktiva användare – en fantastisk känsla.

Mina tips då? Använd Google Adwords för att driva trafik från sökmotorn. Sätt också upp retargeting-listor i dina display-kampanjer för att kunna jaga dem som varit inne på din sida, men inte registrerat sig. Med hjälp av Google Analytics kan du göra en koppling till Adwords där du till exempel berättar för Adwords att jaga alla som var inne på dinsida.se/registrera-dig fast inte dem som varit på dinsida.se/tack-för-din-registrering.

Var jag tydlig nog nu? En gång till: Använd Analytics för att identifiera landningssidan samt sidan man hamnar på efter registrering. Koppla sedan detta till Adwords så att du kan ”jaga” alla som varit inne på din landningssida MINUS dem som har registrerat sig. Riktigt bra sätt att få folk att konvertera!

Ett tips på tjänst: getAddOpt (gratis) – Hjälper dig hålla koll på dina kampanjer i ett snyggare interface.

4. Sociala medier & PR

Det är klart du sätter upp en Twitter, Facebook och kanske LinkedIn för din SaaS – så det behöver jag inte lägga mig i. Beroende på vart dina kunder finns och vilken målgrupp du har så är det ju olika viktigt att lägga tyngd på olika sociala medier.

De flesta SaaS har ganska bred målgrupp och då är Facebook det medie som är viktigast att man lägger tyngden och kanske till och med kör lite Facebook Ads för att kicka igång? Jag kan upprepa mitt tips om getAddOpt som även övervakar Facebook Ads-kampanjer i ett snyggt interface.

När jag ändå rör ämnet kan jag också tipsa om vilka strategier man bör ha för att få bäst effekt och repsons på sina tweets och Facebook-postningar. Enligt studier ser det ut som nedan:

Facebook

Lördagar är bäst i allmänhet
12:00 på dagarna ger bäst räckvidd
0,5 postningar per dag är bra frekvens

Twitter

Tweetar du 17:00 har du störst chans att få retweets
Tisdag, onsdag, torsdag, lördag och söndag är bästa tweetdagarna
06:00, 12:00 och 18:00 är de tider du mest sannolikt kommer få flest klick på de ev. länkar du tweetar

Att släppa ett pressmeddelande är inte heller fel. Har man tur får man lite uppmärksamhet i en mediakanal som är relevans. MyNewsDesk är gratis första 30 dagarna om man testar något av deras betalpaket. Efter de 30 dagarna gått så nedgraderas kontot till ”free” – så det är helt riskfritt att skapa ett konto där och släppa ett par pressmeddelanden. Perfekt!

5. E-postmarknadsföring

När du kommunicerar med dina registrerade medlemmar – gör det smart! Om du har transaktionsmail som skickas (till exempel som Gladbo.se skickar mail när det finns en ny ledig lägenhet där man bevakar) – så fyll den också med annat som kan intressera medlemmen. Om du har en tjänst där det finns en gratisversion och en betalversion så är det självklart att du i alla mail som går till gratisanvändarna ska använda olika pitchar för att få dem att använda betalversionen.

Mailchimp är den emailtjänst som jag använder för de nyhetsbrev jag skickar från pralbin.se samt min butik.

Artikeltips för emailmarknadsföring:

Beginners guide to email marketing
How to create an email marketing
Google Analytics with Mailchimp
Du bör också tänka på att undvika hamna i spamkorgen, några tips på hur du gör detta finner du här.

6. Fruktfatet

Troligen är dina registrerade medlemmar uppdelade i äpplen och päron. Äpplen är de som aldrig köpt din tjänst och päron är de som köpt din tjänst. Du vill ju att fruktfatet ska vara fullt av päron – och därför är det viktigt att ha totalkoll på hur fördelningen ser ut just nu. Din strävan efter att konvertera äpplen till päron bör vara extremt datadriven på flera olika sätt.

Håll koll på dessa KPI:er

Hur stor andel av medlemmarna är betalande?
Hur många lyckas du konvertera första månaden?

7. Fetich för data

Dashboards är det bästa som finns, eller hur? Inte bara underbart att titta på – utan även facit på hur du ska få din SaaS att växa ännu mer. De tjänster som jag testat och som ger bra dashboards är bland annat Geckoboard och Duckboard.

I KISSmetrics finns även en inbyggd dashboard, men jag har för mig att det i Geckoboard/Duckboard går att integrera datan från KISSmetrics till dashboarden.

Tips på saker att visa på din board:

Nya medlemmar idag

Förändring av tillväxthastighet senaste 7 dagarna mot de 7 dagarna innan
Totalt antal medlemmar (gratis + betalande)
Snittlivslängd på din betalande medlemmar (om tillämpligt)
Snittintäkt per betalande medlem (om du har flera olika prisnivåer på din tjänst)

8. Design

Jag hoppas för allt i världen att din SaaS-startup är anpassad för alla enheter med hjälp av responsiv design? Om inte, anlita en webbyrå eller mig (sorry för egenreklam!) för att göra din webbplats härlig att använda i alla typer av enheter och storlekar på dem.

Responsiv design är en form av webbdesign som utefter webbläsarfönstrets upplösing anpassar sig för att bli användarvänlig.

9. Be a Growth Hacker

Hört uttrycket growth hacker innan? Don’t worry. Det innebär i korta drag att du både utvecklar, analyserar och marknadsför SaaS-tjänsten du tillhandahåller. Anledningen till att detta är så bra är för att man har noll fördröjning på alla förbättringsförslag, all testning av landningssidor och analys av medlemmarna – något som gör att hela processen för tillväxt blir mer lean och således mycket bättre.

Lämna ett svar